Pc 225.01 (bedienden vrij onderwijs) | Akkoord rond deconnectie/onbereikbaarheid

04/04/2023

Het recht op deconnectie is het recht om na je werkuren niet gestoord te worden door het werk. Voor het mentaal welzijn en de balans tussen het werk- en het privéleven van de werknemers is het dan ook belangrijk dat dit recht voldoende gewaarborgd kan worden. BBTK sloot dan ook een sectoraal akkoord met de werkgevers in de sector van het vrij onderwijs om het recht op deconnectie te verankeren. Let op: dit akkoord geldt niet voor de bedienden in de hogescholen!

Concreet betekent dit dat je buiten je werkuren het recht hebt om niet bereikbaar te zijn en dus geen professionele e-mails, oproepen of berichten te ontvangen. Je kan dan ook geen nadelen ondervinden als je onbereikbaar bent na je uren. Je werkgever moet er ook over waken dat je je taken binnen je voorziene arbeidstijd kunt uitvoeren en dus kunt deconnecteren. Er wordt ook van jou als werknemer verwacht dat jij zelf geen (professioneel) contact opneemt met je collega’s na de werkuren. Om het recht op deconnectie te waarborgen maak je gebruik van de middelen in je organisatie, zoals bijvoorbeeld het instellen van een out of office-bericht in je mailbox bij afwezigheid, of het doorschakelen van je gsm naar een afgesproken nummer.

In uitzonderlijke gevallen kunnen werknemers wel gecontacteerd worden buiten de uren: 

  • Voor gevallen waar vooraf een overeenkomst over is gesloten met de werkgever;
  • En bij overmacht of bij een noodsituatie die onmiddellijk handelen vereist.

Werkgerelateerde communicatie verloopt via de communicatietools die je ter beschikking zijn gesteld door je werkgever (en niet via WhatsApp enz.), al is het mogelijk dat je in dringende situaties telefonisch gecontacteerd wordt. 

Het akkoord legt je werkgever ook enkele verplichtingen op. Zo moet hij een analyse maken van het risico op overconnectie en is hij ook verantwoordelijk voor de preventie van overconnectie. Om overconnectie te voorkomen organiseert je werkgever bijvoorbeeld regelmatig informatie- en bewustwordingsacties voor managers en werknemers en de actuele situatie binnen je organisatie zal ook jaarlijks geëvalueerd worden door je vakbondsafgevaardigden in het sociaal overleg.

Nog vragen of opmerkingen? Aarzel niet om je BBTK-delegees of je lokale afdeling te contacteren. Volg ons zeker ook op Facebook op de pagina ‘ABVV social profit’ voor het laatste nieuws uit je sector. Samen sterk!